Drones in de bouwsector

Dat drones de laatste jaren een opmars maakten, is een understatement. Heel wat hobbyisten gebruiken ze voor het maken van foto’s, spectaculaire video’s, of gewoon, om ermee te vliegen als ontspanning. Maar ook in tal van bedrijfssectoren worden ze meer en meer gebruikt, niet in het minst in de bouwsector. De drones blijken een erg handig hulpmiddel op bouwwerven. Een te strikte wetgeving kan echter roet in het eten gooien.

Drones op de werf
Drones zijn ideale hulpmiddelen om de kwaliteit en efficiëntie op de werf te verhogen. Denk bijvoorbeeld aan een renovatieproject. Een manuele inspectie van het dak, van eventuele bijgebouwen op het terrein … kan heel wat tijd in beslag nemen. Een drone met camera maakt vliegensvlug accurate beelden. Je weet meteen waar je aan toe bent.

Ook het genereren van 3D-modellen gebeurt steeds vaker door middel van drones. In een mum van tijd kan een drone, uitgerust met een aangepaste camera en omgevingssensoren, de 3D-coördinaten van miljoenen punten van een terrein bepalen.

Wil je weten waar je pand warmteverliezen vertoont, of waar er isolatieproblemen zijn? Een drone met een thermische of infraroodcamera detecteert meteen de pijnpunten. Hyperspectrale camera’s kunnen dan weer bepalen welke grondstoffen zich op een werf bevinden. Dat is niet altijd met het blote oog waarneembaar, bijvoorbeeld wanneer de grondstoffen nat zijn. Heel handig om op grotere bouwwerven het overzicht te bewaren.

De drone-piloot
Het is duidelijk dat drones heel nuttig kunnen zijn voor heel wat bouwprojecten. Maar niet iedereen mag zomaar een drone de lucht insturen. De piloot moet een drone-opleiding gevolgd hebben en dus gecertificeerd zijn. Grotere bouwbedrijven leiden soms intern mensen hiervoor op, kleinere bouwbedrijven doen vaker beroep op gespecialiseerde drone-piloten in onderaanneming. Het aantal gecertificeerde drone-piloten stijgt elk jaar, dus het gebrek aan een piloot hoeft zeker geen reden te zijn om de nieuwe technologie links te laten liggen.

Wetgeving te strikt
Momenteel vallen drones onder de regels die gelden voor de luchtvaart. Dat brengt wel wat beperkingen met zich mee. Drones op een bouwwerf zijn immers geen vliegtuigen, maar werktuigen. Op dit moment kunnen ze, volgens de regelgeving, niet ingezet worden als machines, om bijvoorbeeld een grote oppervlakte te verven met spuitverf, noch kunnen ze ingezet worden om werfmateriaal te verplaatsen.

Diefstal op de bouwwerf, een veel voorkomend probleem, zou kunnen opgelost worden door drones met camera’s aan stroomkabels te bevestigen, waardoor ze lang in de lucht kunnen blijven hangen. Helaas is het momenteel niet toegelaten dat een drone zonder piloot vliegt, of zelfs dat de drone buiten het gezichtsveld van de piloot vliegt, hoewel dat met de technologie van vandaag op een veilige manier kan. Tot slot beperken ook de privacy-regels de optimale inschakeling van drones op een bouwwerf. 

EUKA, dat de drone-industrie in Vlaanderen stimuleert, vraagt samen met de Confederatie Bouw en drie vertegenwoordigers van andere sectoren om meer soepelheid in de wetgeving via een beleidsadvies. Zo niet, loopt België belangrijke investeringen mis, zo luidt het. Het is zo dat in onze buurlanden, zoals Frankrijk, wel al heel veel mogelijk is met drones. Vlaanderen is top op het vlak van technologie. De knowhow en expertise zijn aanwezig om hoogstaande producten te maken. Nu moet enkel de wetgeving die innovatie nog volgen.

Deze website maakt gebruik van cookies. Door verder te surfen stemt u in met het gebruik hiervan.   Info   Akkoord